Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2013

Συμβουλές για οικονομική οδήγηση!

Λιγότερη βενζίνη, περισσότερα ευρώ!

Δυστυχώς, οι τεράστιες αυξήσεις στην τιμή των καυσίμων (κυρίως της βενζίνης) τα τελευταία χρόνια, σε συνδυασμό με το δυσμενές, οικονομικά, περιβάλλον που βρισκόμαστε, καθιστούν τη μετακίνηση με ΙΧ ένα πολύ σημαντικό έξοδο κάθε ατόμου/νοικοκυριού, καθώς ένα μεγάλο ποσοστό των εσόδων μας καταλήγουν στις τσέπες των πρατηριούχων. Δεν είναι λίγοι όσοι ξοδεύουν πάνω από 200 €/μήνα για καύσιμα, προκειμένου να μεταβούν στη δουλειά τους αλλά και για τις λοιπές μετακινήσεις τους, ποσό το οποίο θεωρείται πλέον υπέρογκο για ένα τυπικό μισθωτό.

οικονομική οδήγηση, οικονομικη οδηγηση αυτοκινητου, οικονομικη οδηγηση στροφες, οικονομικη οδηγηση νεκρα, συμβουλές για οικονομική οδήγηση, tips για οικονομική οδήγηση, οικονομικής οδήγησης, κολπα για οικονομική οδήγηση

Έχουμε ήδη αναφερθεί σε νέους τύπους οχημάτων που προσφέρουν οικονομία καυσίμου, στα θετικά και τα αρνητικά τους. Είναι τα υβριδικά οχήματα και τα οχήματα που κινούνται με υγραέριο.
Υπάρχουν, όμως, βασικές αρχές οικονομικής οδήγησης που πολλοί άρχισαν να ακολουθούν όταν οι τιμές ξεπέρασαν το 1,5 €/λίτρο, ώστε να μειώσουν δραστικά την κατανάλωση του οχήματός τους.

Πολλοί είναι αυτοί που τις αγνοούν ακόμη και δε τις εφαρμόζουν, ή το κάνουν με λάθος τρόπο, λογικό καθώς κύριες προϋποθέσεις είναι οι γνώσεις του τρόπου λειτουργίας ενός αυτοκινήτου και της μηχανής του, αλλά και η απαραίτητη υπομονή στο δρόμο και γνώση του τι θα συναντήσετε σε αυτόν. Είναι αρχές που δε διδάσκονται πουθενά και από κανέναν, παρά διαδίδονται από στόμα σε στόμα, ή ανακαλύπτονται από τους ίδιους τους οδηγούς στην προσπάθειά τους για μείωση του κόστους μετακίνησης.

Τα trip computers, δηλαδή οι ηλεκτρονικές ενδείξεις των σύγχρονων οχημάτων που προβάλλουν σε πραγματικό χρόνο τη μέση και τη στιγμιαία κατανάλωση, βοήθησαν και συνεχίζουν να βοηθούν πολύ, καθώς έτσι μπορεί ο οδηγός να καταλάβει ποιός τρόπος οικονομικής οδήγησης έχει αποτέλεσμα και ποιός όχι. Αλλά, όπως προείπαμε, δεν αρκεί αυτό... υπάρχουν πολλά έξυπνα «tips» που μπορείτε να εφαρμόσετε για να περιορίσετε τα καύσιμα που καίτε. Και αν πιστεύετε πως δεν αξίζει, έχετε υπ΄όψιν πως μπορείτε να μειώσετε την κατανάλωση έως και 10-20%, με μικρές αλλαγές στο στυλ οδήγησής σας. Δεν είναι καθόλου αμελητέο ποσοστό, καθώς ισοδυναμεί με ένα δωρεάν γέμισμα του ρεζερβουάρ κάθε 5 γεμίσματα! Πάμε να δούμε τι χρειάζεται για να το επιτύχετε...

οικονομική οδήγηση, οικονομικη οδηγηση αυτοκινητου, οικονομικη οδηγηση στροφες, οικονομικη οδηγηση νεκρα, συμβουλές για οικονομική οδήγηση, tips για οικονομική οδήγηση, οικονομικής οδήγησης, κολπα για οικονομική οδήγηση

Ελαφρύ δεξί πόδι = οικονομία
Είναι κοινή γνώση αλλά οφείλουμε να το αναφέρουμε σαν το Α και το Ω της οικονομικής οδήγησης. Δεν είναι οι μεγάλες ταχύτητες αυτές που κατατρώνε τη βενζίνη μας μέσα στην πόλη, αλλά το πως φτάνουμε σε αυτές. Δηλαδή, η επιτάχυνση. Το όχημα χρειάζεται πολύ περισσότερη βενζίνη για να φθάσει σε δεδομένο χρόνο από τα 0 Km/h στα 80 Km/h, παρά για να συνεχίσει να κινείται με 80 Km/h για τον ίδιο χρόνο. Και όσο πιό απότομη είναι η επιτάχυνση, τόσο αυξάνεται η κατανάλωση ραγδαία. Μπορεί αυτό εκτός πόλης να έχει μικρή σημασία, αφού ελάχιστες φορές θα χρειαστεί να σταματήσετε ή να επιβραδύνετε πολύ, όμως μέσα στην πόλη που θα σας πιάσουν 5-10 φανάρια μέχρι να φτάσετε στον προορισμό σας, το «σταμάτα-ξεκίνα» είναι διαρκές και αυτό είναι που αυξάνει την κατανάλωση.

Συνεπώς, προσπαθείστε να επιταχύνετε όσο το δυνατό πιό ομαλά και αργά, στο βαθμό του δυνατού φυσικά. Δε χρειάζεται να δημιουργήσετε ουρές χιλιομέτρων πίσω σας, απλώς αποφύγετε να πατάτε τέρμα το γκάζι για να φτάσετε πιό γρήγορα στην επιθυμητή ταχύτητα, δεν κερδίζετε τίποτα, αλλά χάνετε μάλιστα.

οικονομική οδήγηση, οικονομικη οδηγηση αυτοκινητου, οικονομικη οδηγηση στροφες, οικονομικη οδηγηση νεκρα, συμβουλές για οικονομική οδήγηση, tips για οικονομική οδήγηση, οικονομικής οδήγησης, κολπα για οικονομική οδήγηση

Ιδανική μέση ταχύτητα
Κάθε όχημα έχει μια συγκεκριμένη ταχύτητα με την οποία καταναλώνει το λιγότερο καύσιμο για κάθε 100 Km που διανύει. Συνήθως αυτή η ταχύτητα είναι τα 90-100 Km/h, ανάλογα με το αυτοκίνητο, το πόσο «μακρύ» είναι το σασμάν του, δηλαδή πόσες στροφές «έχει» ο κινητήρας στην ταχύτητα αυτή κ.λπ. Φυσικά αναφερόμαστε στο τυπικό όχημα με 5ταχυτο κιβώτιο, καθώς τα δεδομένα αλλάζουν ελαφρώς με τα εξατάχυτα ή/και τα μοτέρ που έχουν turbo, όπως τα tsi της VW/Seat/Scoda/Audi ή οποιοδήποτε αντίστοιχο μοντέλο, εκεί η ιδανική ταχύτητα μπορεί να είναι ακόμη μεγαλύτερη, 110+ Km/h.

Έτσι, έχετε στο νού σας ότι όσο πιό κοντά είστε σε αυτή την ταχύτητα και για όσο περισσότερο χρόνο κατά τη διάρκεια της διαδρομής σας, τόσο λιγότερη βενζίνη θα καταναλώσετε. Βέβαια εντός πόλης δε μπορείτε να πιάσετε εύκολα τέτοιες ταχύτητες σε ώρες αιχμής, όμως ο «ανοιχτός» δρόμος είναι προτιμότερος από τα στενά.

οικονομική οδήγηση, οικονομικη οδηγηση αυτοκινητου, οικονομικη οδηγηση στροφες, οικονομικη οδηγηση νεκρα, συμβουλές για οικονομική οδήγηση, tips για οικονομική οδήγηση, οικονομικής οδήγησης, κολπα για οικονομική οδήγηση

Συνέχεια του επόμενου είναι και αυτό το “tip”
Αποφύγετε τα διάφορα «στενάκια» όπου είναι δυνατόν και επιλέξτε κάποιον κεντρικότερο δρόμο, αν οι αποστάσεις δε διαφέρουν ιδιαίτερα μεταξύ των δύο. Για προφανείς λόγους, αφού οι μικρότερες ταχύτητες μέσα στα στενά και το διαρκές σταμάτημα όπου χρειάζεται, θα αυξήσουν πολύ την κατανάλωσή σας σε σχέση με μια λεωφόρο π.χ., όπου απλώς θα σταματήσετε σε 3-4 φανάρια και γενικά θα κινείστε με μεγαλύτερη ταχύτητα.

Φυσικά, αυτό αντιστρέφεται σε περίπτωση που υπάρχει μποτιλιάρισμα στον μεγαλύτερο δρόμο. Αυτό διότι το όχημα καίει αρκετή βενζίνη (0,5-1,5 lt/ώρα) και όταν βρίσκεται ακίνητο, στο «ρελαντί», ενώ σίγουρα θα χρειαστεί να σταματήσετε πολλές φορές λόγω της κίνησης και η μέση ταχύτητά σας θα είναι μικρή. Εκεί, ίσως τα στενάκια είναι προτιμότερα, αφού θα μπορέσετε να κινηθείτε με περισσότερα Km/h κατά μέσο όρο.

Κλείστε το κλιματιστικό
Το AC του οχήματος, όταν είναι ενεργοποιημένο, αυξάνει σημαντικά την κατανάλωση, έως και 1 lt/100 Km, ακυρώνοντας αυτόματα τα οφέλη που αποκομίζετε από την ήπια οδήγηση. Όταν, λοιπόν, δε σας είναι απολύτως απαραίτητη η χρήση του, προτιμήστε να ανοίξετε τα παράθυρα και να το απενεργοποιήσετε. Ο κομπρέσσορας του κλιματισμού (είτε είναι ηλεκτρικός στα νέα οχήματα, είτε όχι) λαμβάνει ενέργεια από τον ίδιο τον κινητήρα και σίγουρα σε μικρής ιπποδύναμης αυτοκίνητα θα έχετε παρατηρήσει πόσο «κόβει» το αμάξι όταν ανοίγετε το AC. Δεν είναι τυχαίο και γενικά ό,τι «κόβει», σημαίνει και μεγαλύτερη κατανάλωση.

Φουσκώστε τα λάστιχα
Ίσως να μη σας πέρασε ποτέ από το μυαλό, αλλά τα λάστιχα είναι υπεύθυνα για σημαντικό μέρος της συνολικής κατανάλωσης. Αυτό λόγω της τριβής τους με το έδαφος, η οποία όσο μεγαλύτερη είναι, τόσο περισσότερο γκάζι χρειάζεται για να επιταχύνει και να διατηρήσει την ταχύτητά του το όχημα. Ξεφούσκωτα λάστιχα (αέρας κάτω από 20 psi/1,3-1,4 bar) δημιουργούν επιπλέον τριβές με το οδόστρωμα, αυξάνοντας έτσι την κατανάλωση. Συμβουλευτείτε τον κατασκευαστή του οχήματος για την προτεινόμενη πίεση, αλλά οι γενικές αποδεκτές τιμές είναι 30-35 psi (2-2,4 bar) για καλή πρόσφυση αλλά και οικονομία.

οικονομική οδήγηση, οικονομικη οδηγηση αυτοκινητου, οικονομικη οδηγηση στροφες, οικονομικη οδηγηση νεκρα, συμβουλές για οικονομική οδήγηση, tips για οικονομική οδήγηση, οικονομικής οδήγησης, κολπα για οικονομική οδήγηση

Επιλέξτε σωστή σχέση στο κιβώτιο
Το να επιτυχύνετε με 4η και 2000 rpm δεν είναι πάντα πιό οικονομικό απ’ότι για παράδειγμα με 3η και 2.500 rpm. Οι λιγότερες στροφές δίνουν την ψευδαίσθηση πως το αμάξι ζορίζεται και άρα καίει λιγότερο, ουσιαστικά όμως πατάτε περισσότερο το γκάζι για να επιταχύνει με μεγάλη σχέση, οπότε καταναλώνετε περισσότερο καύσιμο. Αποφύγετε τις ακραίες περιοχές του στροφομέτρου και προτιμήστε να κινείστε μέσα στο φάσμα 2000-3000 rpm, ούτε κάτω αλλά ούτε πάνω από αυτό, για μέγιστη οικονομία.

οικονομική οδήγηση, οικονομικη οδηγηση αυτοκινητου, οικονομικη οδηγηση στροφες, οικονομικη οδηγηση νεκρα, συμβουλές για οικονομική οδήγηση, tips για οικονομική οδήγηση, οικονομικής οδήγησης, κολπα για οικονομική οδήγηση

Μειώστε τις αεροδυναμικές απώλειες
Θυμάστε τι είπαμε πριν για τον κλιματισμό; Αυτό δεν έχει καμία ισχύ όταν πρέπει να έχετε ανοιχτά τα παράθυρα κινούμενοι με μεγάλες ταχύτητες, δηλαδή πάνω από 120 Km/h. Η αντίσταση του αέρα που εισέρχεται στο αυτοκίνητο (αντί να “γλιστράει” γύρω από αυτό με κλειστά παράθυρα) αυξάνει γεωμετρικά την κατανάλωση, όσο αυξάνεται η ταχύτητα. Αν, λοιπόν, ταξιδεύετε μεγάλες αποστάσεις στα μεγάλα οδικά δίκτυα, αφήστε τα παράθυρα όσο χρειάζεται ανοικτά και αν είναι δυνατόν μη φορτώνετε πράγματα πάνω στο αυτοκίνητο, σε σχάρα ή μπάρες. Η δυναμική του αέρα είναι αμείλικτη και γρήγορα θα δείτε την κατανάλωση να σκαρφαλώνει σε διψήφια νούμερα/100 Km.

Εκμεταλλευθείτε τις κατηφόρες
Σημαντικός κανόνας που πρέπει να θυμάστε αφού για κάθε ανηφόρα που θα συναντήσετε στο δρόμο σας, υπάρχει και μια κατηφόρα. Εκμεταλλευθείτε τις κατηφόρες για να εξοικονομήσετε καύσιμα, αφήνοντας το όχημα να κινείται με τη βαρύτητα και χωρίς γκάζι, ενώ έχετε οπωσδήποτε σχέση στο κιβώτιο (2α, 3η, 4η). Όσο διαρκεί η κατωφέρεια, η κατανάλωση κυμαίνεται από σχεδόν 0 έως και 1-2 lt/100 Km, οπότε λειτουργεί υπέρ σας. Επιπλέον, στις κατηφόρες μπορείτε να φθάσετε την επιθυμητή ταχύτητα με ακόμα λιγότερο γκάζι, οπότε δε χρειάζεται και πάλι βίαιη επιτάχυνση. Σε καμία περίπτωση μην κατεβαίνετε με νεκρά στο κιβώτιο, σπαταλάτε καύσιμα, κουράζετε περισσότερο τα φρένα σας και αυξάνετε την απόσταση φρεναρίσματος, αν χρειαστεί να σταματήσετε απότομα.

οικονομική οδήγηση, οικονομικη οδηγηση αυτοκινητου, οικονομικη οδηγηση στροφες, οικονομικη οδηγηση νεκρα, συμβουλές για οικονομική οδήγηση, tips για οικονομική οδήγηση, οικονομικής οδήγησης, κολπα για οικονομική οδήγηση

Μάθετε τις διαδρομές σας
Φυσικά αναφερόμαστε σε διαδρομές ρουτίνας που κάνετε συχνά μέσα στη βδομάδα, οπότε μπορείτε εύκολα να θυμάστε τα «τερτίπια» και τις ιδιαιτερότητές τους. Τεράστιο ρόλο εδώ παίζουν τα φανάρια εντός πόλεως. Μόλις αρχίσετε να εξοικειώνεστε με το πότε ανάβουν τα κόκκινα και για πόση ώρα, μπορείτε να αρχίσετε να ρυθμίζετε την ταχύτητά σας, ώστε να σας πιάνουν λιγότερα κόκκινα, άρα να χρειάζεστε και λιγότερες επιταχύνσεις από στάση. Το να τρέχετε από το ένα κόκκινο ως το άλλο με 70 Km/h, όχι μόνο δε σας βοηθά να φτάσετε γρηγορότερα στον προορισμό σας, αλλά επιβαρύνει τρομερά και την κατανάλωση. Αντιθέτως, η διατήρηση π.χ. 40 Km/h μπορεί να σας βοηθήσει να βρείτε το επόμενο φανάρι πράσινο και έτσι να μη χρειαστεί καν να σταματήσετε, ή έστω να επιβραδύνετε ελάχιστα. Είναι ο κύριος λόγος που η κατανάλωση αυξάνεται εντός πόλεως.

οικονομική οδήγηση, οικονομικη οδηγηση αυτοκινητου, οικονομικη οδηγηση στροφες, οικονομικη οδηγηση νεκρα, συμβουλές για οικονομική οδήγηση, tips για οικονομική οδήγηση, οικονομικής οδήγησης, κολπα για οικονομική οδήγηση

Με τον ίδιο τρόπο, μερικές φορές συμφέρει να τρέξετε λίγο περισσότερο προκειμένου να προλάβετε το επόμενο φανάρι, αφού ότι κάψετε στην επιτάχυνση, θα το γλιτώσετε στη συνέχεια με τη διατήρηση της ταχύτητάς σας. Χωρίς υπερβολές, φυσικά, στην τήρηση των παραπάνω.

Τελευταία αλλά σημαντική, η συντήρηση του οχήματος
Ένας κινητήρας σε κακή κατάσταση συνήθως θα έχει πεσμένη απόδοση και θα «αγκομαχά» για να επιταχύνει, καταναλώνοντας περισσότερο καύσιμο και κουράζοντας και εσάς τον ίδιο ή την ίδια. Ανά τακτά διαστήματα κάντε απλούς ελέγχους εσείς ή ο μηχανικός σας, σε φίλτρα αέρα/βενζίνης, μπουζί και γενικότερα σε ότι αφορά τη σωστή καύση και εισαγωγή/εξαγωγή του καυσίμου. Μια βουλωμένη εξάτμιση μπορεί να μη κάνει θόρυβο, αλλά στερεί πολύτιμη ισχύ από το όχημά σας. Το ίδιο και μια τρύπια εξάτμιση! Όπως και οι μη ευθυγραμμισμένοι τροχοί, αφού αυξάνουν δραματικά τις απώλειες λόγω τριβών (και φθείρουν γρήγορα τα λάστιχα). Μην αμελείτε το όχημα, για να διατηρείτε και την κατανάλωση σε χαμηλά επίπεδα.

Μην καταφύγετε σε «αλχημείες» τύπου «μαγνητάκια οικονομίας καυσίμου» ή διάφορα πρόσθετα σε υγρή μορφή για το τεπόζιτο, συνήθως δεν έχουν αποτέλεσμα και στη χειρότερη περίπτωση ίσως προκαλέσουν βλάβη στο όχημά σας. Τέλος, επιλέξτε ένα σταθερό πρατήριο με κανονική ποιότητα βενζίνης και προτιμήστε το για τον ανεφοδιασμό σας. Αν μετά το γέμισμα παρατηρήσετε περίεργη λειτουργία του κινητήρα, δηλαδή δισταγμούς, κομπιάσματα, «κοψίματα», ίσως φταίει η κακής ποιότητας βενζίνη και σίγουρα αυτό επηρεάζει τόσο την κατανάλωση, όσο και την υγεία του κινητήρα σας.

οικονομική οδήγηση, οικονομικη οδηγηση αυτοκινητου, οικονομικη οδηγηση στροφες, οικονομικη οδηγηση νεκρα, συμβουλές για οικονομική οδήγηση, tips για οικονομική οδήγηση, οικονομικής οδήγησης, κολπα για οικονομική οδήγηση

Τηρώντας τα παραπάνω, ή έστω λίγα από αυτά, είναι 100% σίγουρο πως σύντομα θα μειώσετε την κατανάλωση του οχήματός σας, είτε είναι βενζινοκίνητο, πετρελαιοκίνητο ή υγραεριοκίνητο (ακόμα και ηλεκτρικό). Θέλει λίγη προσπάθεια και υπομονή, αλλά πραγματικά είναι θέμα συνήθειας και μόλις το επιτύχετε, δύσκολα θα γυρίσετε πίσω στα παλιά σας «χούγια». Μάλιστα, ίσως διαπιστώσετε πως το πιό ήρεμο στυλ οδήγησης σας βοηθήσει να είστε γενικά πιό χαλαροί στο δρόμο, περιορίσει τον εκνευρισμό και το άγχος σας, μειώσει τους διαπληκτισμούς με άλλους οδηγούς, που είναι αναπόφευκτα φαινόμενα εντός των μεγάλων αστικών κέντρων (και όχι μόνο).
Ξεκινήστε από σήμερα και αποκομίστε τα οφέλη!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου